Psicologia Positiva amb nens i nenes

Fins ara, tots els articles que he escrit en aquesta revista han estat destinats a adults, en aquest quart, m’agradaria parlar dels m√©s petits de casa, proposant jocs ben divertits i que ajudaran als nens i nenes a desenvolupar habilitats de Psicologia Positiva. Comencem primer de tot, per introduir i presentar un mica a qu√® es refereix aquest concepte. Som-hi!

> Què és la Psicologia Positiva?

La Psicologia Positiva √©s una de les corrents m√©s recents utilitzades en Psicologia, i es caracteritza per la focalitzaci√≥ de l’atenci√≥ en les emociones positives. √Čs a dir, aquesta disciplina psicol√≤gica es centra en l’estudi del benestar psicol√≤gic, de la felicitat de les persones i de les seves fortaleses i virtuts. Per tant, es tracta d’una corrent que es desvia una mica de l’estudi psicol√≤gic m√©s habitual, centrat en all√≤ negatiu, els aspectes patol√≤gics de les persones.
Un cop tenim la definici√≥ de Psicologia Positiva, passem a la part pr√†ctica. √Čs a dir, a com podem treballar-la, en aquest cas amb nens i nenes per tal de potenciar els beneficis del pensament positiu, aix√≠ com la gesti√≥ de les emocions, la promoci√≥ de les relacions socials i amb tot aix√≤, augmentar el seu benestar.
Per fer-ho, presento un joc que es pot practicar a casa, amb els pares per exemple, per tal de treballar els aspectes esmentats.

* Joc 1: Ens diem coses maques. Aquest joc que es proposa √©s recomanable que es practiqui amb la fam√≠lia o amb un grup d’amics i amigues. Per poder jugar-hi, cadascuna de les persones del grup necessitar√† un full de paper i un retolador i un cop tinguem el material preparat ja podem comen√ßar. Primer de tot, escollim a una de les persones del grup, i tot seguit, apuntem al full 5 coses positives d’aquella persona, adjectius que descriguin com √©s aquella persona i perqu√® em fa sentir b√©. Un cop ho tinguem escrit al full, ho compartirem amb el grup, i li direm a la persona que hem escollit quines s√≥n les 5 coses bones que hem pensat sobre ella.
Amb aquest joc tan simple i de curta durada, uns 15 o 20 minuts aproximadament, estem fomentant l’autoestima de l’infant, que est√† aprenent a recon√®ixer els aspectes positius. D’altra banda, ent√©n tamb√© que est√† fent un b√© als altres, que els altres se sentiran b√© amb les seves paraules, per tant, la generositat emocional cap als altres membres del grup √©s tamb√© un aspecte important a destacar.
Com aquest joc, n’hi ha molts d’altres que es poden fer a casa i que tenen un cost econ√≤mic i de temps baix. Per tant, es tracta d’un recurs que es pot utilitzar sovint per potenciar aquests aspectes
positius que comentava anteriorment, i considero que val la pena dedicar-li una estoneta cada dia o el cap de setmana, per poder ensenyar als m√©s petits aspectes positius que poden ajudar en la construcci√≥ d’una societat m√©s “sana”, millorar les relacions entre les persones i fomentar individus menys egoistes i que tinguin una visi√≥ m√©s √†mplia de la comunitat.
Potser √©s una utopia, o potser no, per√≤ considero que √©s important treballar-ho des de casa i tamb√© des de l’escola, perqu√® estem fomentant relacions competitives entre infants, qui √©s el millor, qui arribar√† m√©s amunt i qui ser√† menys i no servir√† per res. Ens passem la vida posant etiquetes que ens pesaran per sempre m√©s, que ens faran mal i ens limitaran. √Čs per aix√≤ que em sembla molt important aquest treball, per poder construir una societat m√©s unida i menys individualista.
Contacte: graciela.vidal@uvic.cat
Publica un comentari a l'entrada

Comentaris