Els drets del consumidor són un conjunt de normatives i disposicions que protegeixen els individus en les seves interaccions amb els proveïdors dels productes i els serveis. Aquest conjunt de drets, que s'ha anat desenvolupant i consolidant al llarg del temps, té com a objectiu principal garantir que els consumidors siguin tractats amb justícia i equitat en el mercat.
Els drets del consumidor són una conquista relativament moderna en la història del dret. Encara que les preocupacions sobre les pràctiques comercials injustes i els drets dels consumidors han existit des de fa segles, no va ser fins a mitjan segle XX que van començar a prendre forma les primeres legislacions específiques en aquest àmbit, especialment a partir dels anys 60 i 70, impulsat per diversos factors, com ara l'increment del consum de massa, l'augment de la complexitat dels productes i serveis, i una creixent consciència social sobre les desigualtats i els abusos en el mercat. Aquest moviment va culminar amb la promulgació de legislacions significatives en molts països, que van establir els fonaments legals dels drets del consumidor.
Els principals drets del consumidor inclouen:
1. El dret a la seguretat dels productes i serveis,
2. El dret a la informació clara i precisa sobre els productes i serveis,
3. El dret a escollir lliurement sense ser objecte de pràctiques comercials enganyoses o coercitives,
4. El dret a la reparació o compensació en cas de productes defectuosos o serveis deficient
5. I el dret a la protecció contra pràctiques abusives o fraudulentes.
A més de les lleis nacionals, també existeixen normatives internacionals i regionals que protegeixen els drets del consumidor. Aquestes normatives són fonamentals per garantir una protecció integral dels consumidors en un context globalitzat, on els productes i serveis poden circular lliurement entre diferents països.
Tanmateix, malgrat els progressos realitzats en la protecció dels drets del consumidor, encara hi ha reptes importants a superar. L'evolució constant dels mercats, l'aparició de nous productes i serveis, i l'ús creixent de les tecnologies digitals plantegen nous desafiaments per a la protecció dels consumidors. És per això que és essencial que les legislacions i les institucions encarregades de fer-les complir es mantinguin actualitzades i siguin capaces d'adaptar-se als canvis del mercat.
Per Eva Remolina / AMIC