El 2024 es presenta amb grans novetats de mobilitat a Catalunya. Si estem a punt de dir adeu a un 2023 carregat de notícies al voltant del traspàs de Rodalies i de l'ampliació de l'Aeroport del Prat, ara és el torn del tren hotel nocturn que connectarà Barcelona amb Europa a 200 km/h i a un preu envejable: des de 30 euros per persona. Es tracta dels trens de la companyia NightJet, que s'han convertit en una opció més sostenible respecte als vols curts i que, a més, redueixen la petjada de carboni. La primera ruta que es posarà en marxa serà la que unirà la ciutat comtal amb Zúric, però s'espera que arribin destins importants com ara Viena, Berlin, Brussel·les o Munic.
Entre els primers detalls que han conegut els mitjans de comunicació, destaca les grans velocitats que pot assolir i el preu low-cost esmentat anteriorment. El tren nocturn està orientat als passatgers que vulguin dormir durant el trajecte, ja sigui al final del dia o l'endemà següent. A més, disposen de dos cotxes amb seients reclinables, tres cotxes amb lliteres i dos cotxes llit, amb capacitat total de 254 places. Fins i tot, molts d'ells tenen el bany i la dutxa dins dels compartiments.
La desaparició de Trenhotel i un nou naixement
Fins fa només uns anys es podia viatjar de Barcelona a Andalusia o al Nord d'Espanya en un tren nocturn. I fa una dècada la capital catalana estava connectada ferroviàriament amb grans ciutats europees com Zúric, Milà i París, també de nit. El servei de trens nocturns a Espanya - que Renfe operava amb el nom de Trenhotel- va funcionar des de 1991 i va arribar a tenir diverses línies estatals i internacionals, però a partir del 2010, a mesura que creixien les inversions i el desplegament de l'alta velocitat, l'opció de viatjar de nit es va anar deixant de banda.
A finals del 2024 és quan es podrà gaudir d'una nit a bord d'un tren des de Barcelona cap a les principals ciutats europees
Actualment, a Catalunya i a la resta d'Espanya, no hi ha trens nocturns ni per a trajectes interns ni per viatjar a l'estranger. Renfe els va anar reduint i, el 2020, durant la pandèmia, els va acabar de suprimir. Raül Blanco, responsable de Renfe, reconeixia fa uns mesos que "no són serveis rendibles i que si es volen recuperar caldran subvencions públiques que ajudin". La resta de companyies que operen a l'Estat, com Iryo i Ouigo, tampoc ho preveuen.
Tot i això, sembla que hi ha hagut un "gir de 180 graus" i a finals del 2024 és quan es podrà gaudir d'una nit a bord d'un tren des de Barcelona cap a les principals ciutats europees. Això sí, tot gràcies a capital estranger i a la nova xarxa de trens nocturns Nightjet, que ha sorgit de la unió d'algunes forces entre empreses ferroviàries del Vell Continent que lluiten per una Europa "amb pocs avions" i més connexió per vies. En concret es tracta de les companyies DB (Alemanya), CFF (Suïssa), SNCF (França) i ÖBB (Àustria). Aquesta darrera és la impulsora original dels trens nocturns Nightjet, els quals ja ofereixen connexions entre Àustria i altres països com Itàlia, Suïssa, Bèlgica, Croàcia o Alemanya i alguns d'ells amb trajectes de menys de cinc hores de durada.
A Catalunya i a la resta d'Espanya, no hi ha trens nocturns ni per a trajectes interns ni per viatjar a l'estranger. Renfe els va anar reduint i, el 2020, durant la pandèmia, els va acabar de suprimir
De fet, Nightjet afegeix en un comunicat que els seus serveis són l'opció "ideal per a viatges urbans i de vacances sense l'estrès i les molèsties d'un viatge esgotador" i que "algunes connexions permeten fins i tot portar el cotxe o la moto al tren". El NightJet no és l'únic tren nocturn que s'incorporarà al panorama europeu. La companyia Midnight Trains també té plans d'entrar en operació a finals del 2024, connectant ciutats com París i Barcelona.
L'adeu als vols de curt radi?
És viable que hi hagi més de 50 avions, 25 per sentit, que volin cada dia de Barcelona a Madrid amb tan sols una hora i mitja de trajecte? I de la capital catalana a Bilbao en poc més d'una hora? O fins i tot fins a Sant Sebastià? Els països del voltant de Catalunya, amb França al capdavant, comencen a posar sobre la taula que els vols nacionals de curta durada es puguin substituir per un viatge en tren. O, fins i tot, prohibir, com és el cas francès. Si s'entra al detall de la mesura que pertany a la Llei sobre el clima, es limiten els trajectes en avió que es poden fer en menys de dues hores i mitja per tren. Per aquest motiu s'ha eliminat la ruta de l'aeroport de París-Orly amb Bordeus, Lió i Nantes.
De fet, els ecologistes defensen que la majoria dels vols interiors francesos i europeus es podrien substituir fàcilment. Consideren que el tren és una alternativa per a gairebé tots els desplaçaments amb procedència i destí París, gràcies a la xarxa d'alta velocitat que enllaça amb la capital. I és justament a les ciutats del Vell Continent on hi ha més crítiques per no potenciar "del tot" el tren, com pot passar amb Madrid, Barcelona o Ginebra.
Un viatge en tren genera 10 vegades menys emissions de diòxid de carboni (CO₂) per passatger que el mateix trajecte en avió
Finalment, el projecte del Nightjet coincideix amb les línies mestres de la Comissió Europea, que tenen com a fita reduir en un 90% les emissions de CO₂ del sector del transport el 2050. De fet, l'inici de la creació d'aquestes rutes coincideix amb l'any europeu del ferrocarril, que es va celebrar el 2021 amb l'objectiu de fomentar l'ús del tren perquè consideren que és un mitjà de transport ecològic i segur. Segons les dades de la Unió Europea, un viatge en tren genera 10 vegades menys emissions de diòxid de carboni (CO₂) per passatger que el mateix trajecte en avió.
Associacions d'usuaris, ecologistes i patronals consideren la recuperació de trens nocturns una estratègia clau per "robar" passatgers a l'avió i reduir les emissions. I sembla que la inauguració de l'ambiciós tren hotel que connectarà Barcelona amb Europa de nit, és un primer pas.
Entre els primers detalls que han conegut els mitjans de comunicació, destaca les grans velocitats que pot assolir i el preu low-cost esmentat anteriorment. El tren nocturn està orientat als passatgers que vulguin dormir durant el trajecte, ja sigui al final del dia o l'endemà següent. A més, disposen de dos cotxes amb seients reclinables, tres cotxes amb lliteres i dos cotxes llit, amb capacitat total de 254 places. Fins i tot, molts d'ells tenen el bany i la dutxa dins dels compartiments.
La desaparició de Trenhotel i un nou naixement
Fins fa només uns anys es podia viatjar de Barcelona a Andalusia o al Nord d'Espanya en un tren nocturn. I fa una dècada la capital catalana estava connectada ferroviàriament amb grans ciutats europees com Zúric, Milà i París, també de nit. El servei de trens nocturns a Espanya - que Renfe operava amb el nom de Trenhotel- va funcionar des de 1991 i va arribar a tenir diverses línies estatals i internacionals, però a partir del 2010, a mesura que creixien les inversions i el desplegament de l'alta velocitat, l'opció de viatjar de nit es va anar deixant de banda.
Actualment, a Catalunya i a la resta d'Espanya, no hi ha trens nocturns ni per a trajectes interns ni per viatjar a l'estranger. Renfe els va anar reduint i, el 2020, durant la pandèmia, els va acabar de suprimir. Raül Blanco, responsable de Renfe, reconeixia fa uns mesos que "no són serveis rendibles i que si es volen recuperar caldran subvencions públiques que ajudin". La resta de companyies que operen a l'Estat, com Iryo i Ouigo, tampoc ho preveuen.
Tot i això, sembla que hi ha hagut un "gir de 180 graus" i a finals del 2024 és quan es podrà gaudir d'una nit a bord d'un tren des de Barcelona cap a les principals ciutats europees. Això sí, tot gràcies a capital estranger i a la nova xarxa de trens nocturns Nightjet, que ha sorgit de la unió d'algunes forces entre empreses ferroviàries del Vell Continent que lluiten per una Europa "amb pocs avions" i més connexió per vies. En concret es tracta de les companyies DB (Alemanya), CFF (Suïssa), SNCF (França) i ÖBB (Àustria). Aquesta darrera és la impulsora original dels trens nocturns Nightjet, els quals ja ofereixen connexions entre Àustria i altres països com Itàlia, Suïssa, Bèlgica, Croàcia o Alemanya i alguns d'ells amb trajectes de menys de cinc hores de durada.
De fet, Nightjet afegeix en un comunicat que els seus serveis són l'opció "ideal per a viatges urbans i de vacances sense l'estrès i les molèsties d'un viatge esgotador" i que "algunes connexions permeten fins i tot portar el cotxe o la moto al tren". El NightJet no és l'únic tren nocturn que s'incorporarà al panorama europeu. La companyia Midnight Trains també té plans d'entrar en operació a finals del 2024, connectant ciutats com París i Barcelona.
L'adeu als vols de curt radi?
És viable que hi hagi més de 50 avions, 25 per sentit, que volin cada dia de Barcelona a Madrid amb tan sols una hora i mitja de trajecte? I de la capital catalana a Bilbao en poc més d'una hora? O fins i tot fins a Sant Sebastià? Els països del voltant de Catalunya, amb França al capdavant, comencen a posar sobre la taula que els vols nacionals de curta durada es puguin substituir per un viatge en tren. O, fins i tot, prohibir, com és el cas francès. Si s'entra al detall de la mesura que pertany a la Llei sobre el clima, es limiten els trajectes en avió que es poden fer en menys de dues hores i mitja per tren. Per aquest motiu s'ha eliminat la ruta de l'aeroport de París-Orly amb Bordeus, Lió i Nantes.
De fet, els ecologistes defensen que la majoria dels vols interiors francesos i europeus es podrien substituir fàcilment. Consideren que el tren és una alternativa per a gairebé tots els desplaçaments amb procedència i destí París, gràcies a la xarxa d'alta velocitat que enllaça amb la capital. I és justament a les ciutats del Vell Continent on hi ha més crítiques per no potenciar "del tot" el tren, com pot passar amb Madrid, Barcelona o Ginebra.
Finalment, el projecte del Nightjet coincideix amb les línies mestres de la Comissió Europea, que tenen com a fita reduir en un 90% les emissions de CO₂ del sector del transport el 2050. De fet, l'inici de la creació d'aquestes rutes coincideix amb l'any europeu del ferrocarril, que es va celebrar el 2021 amb l'objectiu de fomentar l'ús del tren perquè consideren que és un mitjà de transport ecològic i segur. Segons les dades de la Unió Europea, un viatge en tren genera 10 vegades menys emissions de diòxid de carboni (CO₂) per passatger que el mateix trajecte en avió.
Associacions d'usuaris, ecologistes i patronals consideren la recuperació de trens nocturns una estratègia clau per "robar" passatgers a l'avió i reduir les emissions. I sembla que la inauguració de l'ambiciós tren hotel que connectarà Barcelona amb Europa de nit, és un primer pas.
Gemma Fontseca / AMIC
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari aqui!