Vic tanca el Portalet al trànsit



Vic segueix avançant cap a una ciutat encara més saludable amb trànsit pacificat i on es guanyi espai per a les persones. Dilluns vinent, dia 22, comença el desplegament de la quarta illa de vianants a la ciutat: L’illa de vianants del Portalet. Per això es tancarà el trànsit als vehicles per prioritzar els desplaçaments a peu, fomentar els hàbits saludables entre el riu i el centre històric, al costat de múltiples equipaments, com ha recordat l’alcaldessa de Vic, Anna Erra"Apostem per una ciutat saludable i pacificada, volem que cada vegada la gent hi visqui millor perquè és el nostre projecte de ciutat", afirma Erra afegint que  “la nova illa de vianants és un gran pas perquè la ciutat miri cap al riu”.

 

Aquesta transformació urbanística prioritzarà les persones que van a peu i tancarà el circuït de bicis que connectarà totes les rambles del centre històric. "Tindrem un barri menys contaminat, amb menys soroll i més saludable", ha explicat la regidora d’Urbanisme i Mobilitat, Fabiana Palmero, detallant que el Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) –vigent des del mes de juliol de l’any 2019- és referent en aplicar la salut en l’urbanisme per afavorir el benestar de les persones. “Hem de canviar de paradigma: tenim una ciutat fàcilment assequible a peu d’una punta a l’altra”, afegeix.

 

La reducció de pas de vehicles comportarà la disminució d'emissions atmosfèriques i de sorolls, un fet que es traduirà en més seguretat pel veïnat, amb menys riscos d'accidentalitat, alhora que s’obtindrà un nou pulmó més agradable per caminar i per passejar.

 

Fabiana Palmero exposa diversos avantatges que tenen com a objectiu que la ciutat miri cap al riu: l’obertura del centre històric cap al riu i la descoberta de les muralles, la creació d'un eix cívic i connector vinculat al Mèder, a les adoberies i a la catedral, i la corresponent pacificació i transformació del vial.

 

A la nova illa de vianants del Portalet, s’hi sumen les ja existents del Centre històric, la de l’Eixample Morató i la del carrer de Gurb. “Apostem per un canvi d’hàbits a la ciutat i per passar a una vida més saludable on es prioritza la mobilitat activa com anar a peu o amb bicicleta per passejar segur”, explica Palmero.

 

Les obres per transformar la rambla en un carrer pensat per les persones amb una plataforma única, sense desnivells, perquè sigui un eix cívic amb els vianants com a protagonistes començaran a l’octubre i duraran mig any. Ara bé, la circulació de vehicles es restringirà des de dilluns vinent, dia 22 de febrer, i només es permetrà la circulació de vehicles autoritzats a la rambla del Bisbat, rambla dels Montcada, plaça de Santa Elisabet, carrers de les Adoberies i dels Aluders per fomentar el canvi d’hàbits. Totes aquestes mesures es van exposar aquest dilluns al vespre al veïnat afectat en una reunió telemàtica on també es va informar que totes les persones empadronades a la zona podran accedir als seus domicilis amb vehicle.

    

Noves normes de circulació a l’illa del Portalet

 

A l’illa de vianants del Portalet (rambla del Bisbat, rambla dels Montcada, plaça de Santa Elisabet, carrers de les Adoberies i dels Aluders) s’hi establiran noves normes de circulació:

 

  • La preferència de pas en tota l’illa del Portalet és dels vianants.
  • La velocitat màxima serà de 20 km/h.
  • Està prohibida la circulació als vehicles pesants de més de 3.500 kg.

 

Aquest canvi per continuar desplegant la ciutat saludable, que es recull al Pla d’Actuació Municipal, s’ha treballat conjuntament entre les regidories de Mobilitat i de Comerç per tenir en compte tant el veïnat com el teixit comercial de la zona perquè els canvis en la mobilitat tinguin la mínima repercussió.

 

 Accés a l’illa de vianants del Portalet

 

A l’illa de vianants del Portalet, només hi podran accedir les persones empadronades a la zona restringida, els propietaris o llogaters d’un domicili, garatge o local comercial, les persones amb mobilitat reduïda que tinguin el certificat de reconeixement de diversitat funcional i aquelles que ho necessitin i hagin fet la sol·licitud d’autorització temporal o excepcional.

 

Els vehicles autoritzats, amb un accés temporal, podran encotxar i desencotxar persones en un temps màxim de 10 minuts, sempre que no dificultin la circulació d’altres persones.

 

L’illa de vianants estarà controlada per un sistema de càmeres lectores de matrícules que detectarà les que no estiguin registrades. Per aquest motiu, tots els vehicles que hagin d’entrar de forma esporàdica hauran de sol·licitar un accés temporal durant les 48 hores prèvies o posteriors entrant a illesvianants.vic.cat.

 

De dilluns a divendres, de les 5 a les 11 del matí i de les 3 a les 5 de la tarda, camions, furgonetes i vehicles mixtos de dos seients podran accedir-hi per càrrega i descàrrega de mercaderies sempre i quan no estacionin en punts on dificultin el pas a la resta de persones.

  

Accés temporal a l’illa de vianants del Portalet

 

L’accés temporal és una acreditació que les persones autoritzades de l’illa de vianants poden fer a les que hagin d'anar al seu comerç o domicili amb vehicle privat motoritzat. Per fer-ho caldrà que es demani la matrícula del vehicle amb què s’hi accedirà per tramitar l’accés temporal.

 

Els accessos temporals s'han de fer amb l'usuari i la contrasenya que tindrà cada persona autoritzada i es pot fer a través de la web illesvianants.vic.cat.

 

 

Com donar-se d’alta per tramitar un accés temporal?

 

Per poder donar d’alta el seu vehicle s’ha de demanar hora a l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania (OAC) o es pot sol·licitar telemàticament i es proporcionarà un nom d’usuari i contrasenya per poder tramitar l’accés des de illesvianants.vic.cat.

 

Un cop es tingui l’usuari i la seva contrasenya es podrà accedir al web i donar accés al vehicle que es vol autoritzar detallant-hi la matrícula. S’haurà de fer el mateix procediment per fer un accés temporal.

 

 

Vic, ciutat saludable

 

La pacificació ja està present en les darreres reurbanitzacions portades a terme a Vic com la de les Rambles de l’Hospital i de Sant Domènec, el carrer Montserrat o Verdaguer, limitats a un màxim de 30 quilòmetres per hora. Una velocitat en què els experts diuen, com queda recollit en el Pla de la Bicicleta de la ciutat, que els vehicles motoritzats poden conviure amb la bicicleta quan vagin en el mateix sentit. A més, es complementa amb unes voreres més amples per poder afavorir els desplaçament saludables a peu i el benestar de les persones.

 

L’alcaldessa Anna Erra recorda que “s’aposta per una ciutat saludable amb mobilitat activa i sostenible, incentivant la mobilitat a peu o amb bicicleta i amb transport públic per millorar el medi ambient i la qualitat de l’aire”. En aquest sentit, la setmana vinent es posa en marxa el nou bus híbrid.

 

També s’han ampliat les voreres al voltant d’escoles com la de Guillem de Mont-rodon o el col·legi Sagrat Cor per crear d’espais de trobada amplis i segurs i millorar-ne l’accessibilitat i la pacificació. “Volem que el cotxe vegi que la calçada és un espai de convivència amb altres modes de transport; el vianant és el protagonista de la ciutat”, remarca Palmero.

 

A aquestes actuacions, s’hi afegeix el nou bus híbrid que circularà a partir de la setmana vinent, la promoció de la mobilitat elèctrica compartida gràcies a la iniciativa treballada amb la cooperativa Som Mobilitat, la millora de les connexions dels carrils bicis existents, el tram experimental de la ronda Camprodon, la creació d’aparcaments soterrats en pàrquings de la ciutat , l’augment del nombre d’aparcaments dissuasius previst en diferents punts de la ciutat per promocionar els desplaçaments a peu, en detriment del vehicle privat, i el canvi de velocitat a tota la ciutat a 30 km/h que s’aplicarà properament.