El material didàctic de participació ciutadana rep el reconeixement de l’Observatori Internacional de la Democràcia Participativa (OICD)


El material pedagògic elaborat per l’Ajuntament de Vic ha estat reconegut en la darrera convocatòria de “Bones pràctiques en participació ciutadana” de l’Observatori Internacional de la Democràcia Participativa (OIDP), una distinció que s’atorga anualment per reconèixer polítiques públiques que implementen governs locals. Recentment, els Ajuntaments de Manresa i València s’han interessat pel material pedagògic i l’utilitzaran per promoure i fer pedagogia de la participació ciutadana i la democràcia participativa.

El jurat ha destacat que el material és una iniciativa molt interessant i pedagògica que ajuda als joves en la democràcia local i participativa dels municipis.

El material consta d’unes guies dirigides a mestres amb informació sobre diferents aspectes relacionats amb la democràcia, l’Ajuntament, el pressupost i la participació ciutadana. Acompanyen les guies materials didàctics i jocs per treballar aquest aspectes tant amb infants com joves:

1.       Simulació d’unes eleccions. Els infants elaboren una candidatura, programa electoral, campanya electoral, votacions, recompte de vots i acta final. Aquesta primera part és útil per escollir representant i aprendre com funciona la democràcia.

2.      El joc l’Ajuntament i la democràcia com a recurs pedagògic per entendre com funciona l’Ajuntament de Vic i com hi pot participar la ciutadania. Aquest segon material va acompanyat d’una guia per l’educador que complementa la informació.

3.      El joc de rol l’Ajuntament i el pressupost. Els participants es posen a la pell dels polítics, es reparteixen les diferents àrees municipals i han de prendre decisions sobre qüestions, problemes o supòsits que tenen a veure amb el pressupost municipal. Aquest material també s’acompanya amb una guia de continguts per entendre una mica més les finances municipals.

4.      Simulació d’un debat televisiuFinalment s’ha elaborat un recurs per debatre i proposar per practicar la participació ciutadana. El format es planteja com a un debat televisiu on es detecten necessitats, es prioritzen i es debaten per arribar a acords.

El consistori infantil, llavor del projecte

Tot aquest material es va començar a utilitzar a les sessions del Consistori Infantil del curs passat i s’ha lliurat a les aules de l’alumnat de 6è de totes les escoles de la ciutat perquè el puguin utilitzar. També s’ha utilitzat al Centre Obert, al Centre de Normalització Lingüística i en alguns centres de secundària de la ciutat.

En l’actual curs es torna a treballar amb aquest material amb el Consistori Infantil - 500 alumnes de 6è de cada curs. Tot i així, el material es pot adaptar a altres cursos de primària, als centres de secundària, a agrupaments escoltes i a altres programes que s’estan portant a terme a Vic.