Escrit per:
TOTmagazine
Ens trobem gairebé a la línia de sortida de la carrera cap al 5G amb el recent anunci del Govern sobre la convocatòria de la primera subhasta d'espectre el proper mes de juliol. Comença així un procés en el qual es repartirà la banda de freqüències 3,6-3,8 gigahertzs (GHz) que serviran de base per al desenvolupament de la fase inicial de la propera generació mòbil. En paral·lel, la innovació en diversos sectors posa focus en aconseguir un automòbil que s'adapti a les noves oportunitats que porta amb si el desplegament d'aquesta tecnologia. Un automòbil autònom i connectat, que encara a boxes i en estat de prova, arribaria a mans de l'usuari a bord del 5G amb serveis i capacitats millorats i més encara, casos d'ús fins ara desconeguts.
En aquest trajecte, la 5G Automotive Association (5GAA), associació que reuneix OEMs d'automòbils i proveïdors, fabricants de xips, empreses de telecomunicacions i operadors de carreteres, treballen per perfeccionar la tecnologia que farà possible l'automòbil del demà: C-V2X. Una plataforma tecnològica que dota al vehicle de la capacitat de "parlar" i comunicar-se bàsicament amb tot.
Més enllà de rebre i compartir informació amb el conductor i els passatgers, el vehicle es converteix, gràcies a les capacitats d'aquesta tecnologia en un centre de sensors que li permet comunicar-se tant amb altres automòbils (V2V, vehicle a vehicle), amb els vianants (V2P), la infraestructura (V2I) i amb el núvol a través de la xarxa mòbil (V2N). La tecnologia C-V2X proporciona a aquests sensors una visió 360º de la carretera, el que fa que el vehicle sigui, no només capaç de "veure", predir i anticipar-se, sinó que també pugui avaluar la situació en què es troba en cada moment i "prendre" decisions acords.
S'espera que el C-V2X estigui llest per a la seva desplegament comercial a la indústria de l'automòbil per al 2020, fins llavors els diversos agents involucrats seguiran perfeccionant aquesta tecnologia. Per exemple, en l'actualitat les operadores es troben en un moment crucial ja que tenen fins al proper 29 de juny per presentar la seva sol·licitud de participació en el procés de subhasta en què es distribueixen 200 MHz, en un total de 40 blocs de 5 MHZ cadascun en territori nacional, amb un preu de sortida de 2,5 milions d'euros per a cada un d'ells. La previsió és que les licitacions comencin a mitjans de juliol i a partir d'aquí serà quan puguin començar a operar el 5G a Espanya.
Eloy Fustero, Business Development a Qualcomm, ha comentat: "El sector es troba en un moment de comprovar el que funciona i el que no, d'experimentar i detectar àrees de millora, perquè, en el moment del seu desplegament, aquestes innovacions ofereixin a l'usuari final els seus màximes bondats ja testejades i madurades abans d'arribar al mercat".
Així, el C-V2X està submergit en una evolució contínua. En aquest context, els objectius més immediats que tenen entre els seus plans les parts implicades són els següents:
En aquest trajecte, la 5G Automotive Association (5GAA), associació que reuneix OEMs d'automòbils i proveïdors, fabricants de xips, empreses de telecomunicacions i operadors de carreteres, treballen per perfeccionar la tecnologia que farà possible l'automòbil del demà: C-V2X. Una plataforma tecnològica que dota al vehicle de la capacitat de "parlar" i comunicar-se bàsicament amb tot.
Més enllà de rebre i compartir informació amb el conductor i els passatgers, el vehicle es converteix, gràcies a les capacitats d'aquesta tecnologia en un centre de sensors que li permet comunicar-se tant amb altres automòbils (V2V, vehicle a vehicle), amb els vianants (V2P), la infraestructura (V2I) i amb el núvol a través de la xarxa mòbil (V2N). La tecnologia C-V2X proporciona a aquests sensors una visió 360º de la carretera, el que fa que el vehicle sigui, no només capaç de "veure", predir i anticipar-se, sinó que també pugui avaluar la situació en què es troba en cada moment i "prendre" decisions acords.
S'espera que el C-V2X estigui llest per a la seva desplegament comercial a la indústria de l'automòbil per al 2020, fins llavors els diversos agents involucrats seguiran perfeccionant aquesta tecnologia. Per exemple, en l'actualitat les operadores es troben en un moment crucial ja que tenen fins al proper 29 de juny per presentar la seva sol·licitud de participació en el procés de subhasta en què es distribueixen 200 MHz, en un total de 40 blocs de 5 MHZ cadascun en territori nacional, amb un preu de sortida de 2,5 milions d'euros per a cada un d'ells. La previsió és que les licitacions comencin a mitjans de juliol i a partir d'aquí serà quan puguin començar a operar el 5G a Espanya.
Eloy Fustero, Business Development a Qualcomm, ha comentat: "El sector es troba en un moment de comprovar el que funciona i el que no, d'experimentar i detectar àrees de millora, perquè, en el moment del seu desplegament, aquestes innovacions ofereixin a l'usuari final els seus màximes bondats ja testejades i madurades abans d'arribar al mercat".
Així, el C-V2X està submergit en una evolució contínua. En aquest context, els objectius més immediats que tenen entre els seus plans les parts implicades són els següents:
- Un mòbil amb rodes connectat al seu voltant: el conductor passarà a ser un usuari del cotxe; podrà personalitzar i actualitzar-lo de la mateixa manera que fa amb les apps i funcionalitats del seu Smartphone. Alhora, el cotxe estarà connectat amb tot allò que l'envolta (semàfors, senyals, sensors, càmeres, radars) tant en ciutat com en carretera, per a una millor experiència de conducció. Per exemple, l'automòbil serà capaç d'indicar al seu conductor on hi ha una plaça d'aparcament lliure.
- La seguretat, una de les raons de ser de l'automòbil de la propera generació: Amb el 5G la latència es redueix a tan sols un mil·lisegon. Això permetrà al vehicle anticipar i reduir els incidents que poden donar-se al volant. Per ara, però, tots aquests avenços estan encara en un estat de prova, per millorar i perfeccionar, però el potencial tecnològic del 5G per elevar la seguretat hi és.
- La "cinquena pantalla" dins de l'automòbil per a una experiència més còmoda i entretinguda: A la gran velocitat que ofereix el 5G, se li uneix també un increïble ample de banda. Ambdues característiques estan contribuint a que el cotxe compti amb una pantalla, com si d'un mòbil es tractés. Així, els viatgers podrien experimentar la mateixa sensació que si es trobessin davant de la televisió del seu saló o fins i tot fent una reunió per videoconferència com si estiguessin a la seva oficina. Així mateix, s'obren grans oportunitats en termes de Realitat Virtual i contingut d'entreteniment en el vehicle.